Innlegg

Flyttet spørsmål

lagt inn 24. jun. 2011, 11:00 av Linn Brandt   [ oppdatert 24. jun. 2011, 11:01 ]

Elektroniske skjemaer som pasientene selv fyller ut Checkware – spørreskjema til pasientene online både figurer og tekst, resultat i word eller pdf http://www.checkware.com . Men vet ikke om det oppfyller sikkerhetskravene til Norge Selvstendig 
Pasienter kan ikke fylle ut skjemaer elektronisk hjemme på forhånd, eller etter anvisning Hva om pasienter fikk internettadressen til forskjellige skjemaer, fylte dem ut hjemme og sendte dem som E post vedlegg til sin fastlege. F.eks migreneskjemaer, smerteskjemaer, HADS, skjemaer til BUP, kurbad, TT kort etc. hvor det er mye pasienter selv kan fylle ut så vi slipper å bruke tid på det. Se Innlegg. alle 
Elekronisk kommunikasjon med pasienter, systemer som fungerer? Medaxess og nettstedet Minhelse.no -hjemmesideløsning, timebestillinger, reseptbestilling og kommunikasjon med pasient i lengre fritekstfel  Visma som kjøpte Deriga 
Elektronisk kommunikasjon med pasienter som fungerer? Helserespons http://helserespons.no/ Har timebestilling og reseptbestilling, jeg er usikker på friere pasientkommunikasjon. Noen som vet? Helserespons 
Elekronisk kommunikasjon med pasienter, systemer som fungerer? noen som bruker denne løsning som vet? www.mindoktor.no og www.mittsykehus.no integrasjon med fastlege-EPJ? well diagnostics/Dips 

Fra Nils Kolstrups mail på EYR:

lagt inn 4. des. 2010, 05:25 av Linn Brandt   [ oppdatert 7. des. 2010, 00:35 ]

Jeg prøver å finne ut om det mon kunne gå at pasienter fikk internettadressen til forskjellige skjemaer, fylte dem ut hjemme og sendte dem elektronisk som E post vedlegg til sin fastlege. Jeg tenker på f.eks migreneskjemaer, smerteskjemaer, HADS, skjemaer til BUP, kurbad, TT kort etc. hvor det er mye pasienter selv kan fylle ut så vi slipper å sitte å bruke tid på det. Går det an med de systemer som finns nå for reseptbestilling, timebestilling, sikker E post overføring?

 Hvis man virkelig skulle være effektiv kunne man tenke seg at skjemaet ble lagt i vår innboks og vi kvitterte dem inn i journalen akkurat som man i dag gjør med epikriser og så gjorde skjemaet ferdig og sendte det til rette instans med kopi som automatisk ble lagret i pasientjournalen – men, det går vel ikke – eller gjør det?

Vi arbeider sammen med folk fra Nederland. De kan uten problemer skåre på elektroniske skjemaer. Pasientene skårer selv psykiske problemer på et skjema. Når så resultatet foreligger i form av en skåre som er et tall kobles pasienten videre til en internettside som forklarerer, hvilke kvalitetssikrede behandlingsmuligheter som foreligger. Pasientene sender skåringsresultatene tilbake til fastlegen. Etter en uke får pasientene time hos fastlegen til diskusjon av funnene.
Nederlenderne har ikke systemet oppe å kjøre ennå, fordi ingen firmaer er interesserte i å investere i prosjektet, men formelt har de ikke problemer med et slikt system.

Nils Kolstrup
Fastlege, 
Skansen Legekontor

Utbedring av Helserepons (utdrag av mail mellom Inger Lyngstad og WTW)

lagt inn 2. des. 2010, 03:29 av Linn Brandt   [ oppdatert 5. des. 2010, 08:25 ]

Inger Lyngstad:
Jeg er en av legene på Ringerike medisinske senter i Hønefoss som har brukt Helserespons nå siden april / mai 2010.Vi kombinerer dette med TimeSammeDag og er godt fornøyd med dette.
Jeg er opptatt av virksomhetsstyring og planlegging av bemanning i vår organisasjon. Derfor er den statistikken som dere tilbyr et godt verktøy. Men den kunne jo ha vært så mye bedre! Jeg har et par forlag som jeg håper dere kan vurdere og evt gi meg tilbakemelding på: 

1. All trafikk på lørdag og søndag tilhører jo neste ukes arbeid og hører jo til neste uke og ikke samme uke slik som angitt nå.
2. Like ens slutter jo mandagens arbeid/ etterspørsel etter tjenester kl 15 eller 16 eller der omkring på mandag og alt senere enn det hører jo til tirsdagen, osv framover i uka.

Er det mulig  å selv kunne få sette opp statistikken eller at dere kan tilby denne statistikken i tillegg til den dere allerede tilbyr?
Ennå noen spørsmål;

3. Kan statistikken si noe om det er sms bestillinger eller nettbestilling? Kommer alt med slik det er nå eller er det bare sms?
4. Kan det settes opp en aktivitetslogg for nettstedet? Hvor mange som er inne på siden?

Svar fra WTW:
Pkt 3 og 4 foreligger det konkrete planer for, og denne funksjonaliteten vil bli implementert tidlig i 2011.
Når det gjelder pkt 1 og 2 så tar vi med oss innspillene i forhold til en framtidig oppgradering av HelseRespons.
Om disse punktene er viktige å få på plass straks, vil vi kunne gjøre dette på bestilling. Pris/tid er estimert til 4 timer á 1290,- eks mva.

Tidssperrer i Helserespons (fra mailen til Lars W)

lagt inn 29. nov. 2010, 03:38 av Linn Brandt   [ oppdatert 2. des. 2010, 03:28 ]

Systemet fungerer veldig bra med SystemX.
Jeg har etterlyst en funksjonalitet overfor SystemX, men det er mulig at WTW er rette adressat:
Meldinger generert på kveld/helg (hjemmekontor) bør ikke sendes før neste virkedag etter kl 08 eller 09. Dette gjelder melding fra lege til pasient om f.eks prøvesvar etc, mens svarmelding til pasient ifm timebestilling etc selvfølgelig må gå uhindret hele døgnet.
Kan dette løses på en måte? SystemX sier at de kan legge inn et stopp/start-tidspunkt på SMS-funksjon, men det vil vel sperre all trafikk

1-4 of 4